U hebt als deelnemer of bewoner bij één van de bij de VZOG aangesloten zorgboerderijen recht op goede zorg. Dit willen zij u bieden in een sfeervolle en veilige omgeving met prettige en deskundige begeleiding .
Toch kan het voorkomen dat u ontevreden bent over de dienstverlening; over bepaalde handelingen of beslissingen of op het nalaten daarvan. Het is belangrijk dat u uw klacht laat horen. Uw opmerking kan bijdragen tot een verbetering. Een klacht is dus een suggestie om verbeteringen aan te brengen.
Dus: laat uw klacht horen!
Iedere zorgboerderij heeft een klachtenregeling. Deze vindt u op de website van de betreffende zorgboerderij. Als u het lastig vindt om uw klacht bij de zorgboerderij kenbaar te maken kan dit ook via de VZOG. Hiervoor hebben wij sinds 2018 de mogelijkheid om kosteloos een externe en onafhankelijke vertrouwenspersoon /klachtenfunctionaris in te schakelen via “Zorgbelang inclusief”. Hun telefoonnummer is 088-929 4000.
Op dit moment is de klachtenfunctionaris voor Gelderland Elsbeth Leppink, Onafhankelijk Klachtenfunctionaris werkzaam bij “Zorgbelang inclusief”. Zij is bereikbaar via elsbethleppink@adviespuntzorgbelang.nl en telefonisch op haar mobiel op 06-5388 5459
Als je er met de zorgboer, al of niet via de vertrouwenspersoon of klachtenfunctionaris niet uitkomt, kunt u naar stap 2 (de Landelijke Klachtencommissie Landbouw en Zorg) of stap 3 (de erkende Geschillencommissie Landbouwzorg) gaan. Je kunt deze stappen achtereenvolgens nemen (eerst naar de klachtencommissie en dan naar de geschillencommissie), maar je kunt stap 2 ook overslaan en direct naar de geschillencommissie stappen.
Voor meer informatie over en het reglement van de Landelijke Klachtencommissie zie: https://www.iar.nl/klachtencommissie/
Stuur uw brief naar:
Klachtencommissie Landbouw en zorg
p/a Federatie Landbouw en Zorg
Postbus 54
3780 BB Voorthuizen
De landelijke klachtencommissie gaat de klacht dan onderzoeken. Het kan zijn dat u wordt gebeld of dat de commissie op de zorgboerderij langskomt om meer informatie te vragen aan u en aan de zorgboerderij. Na een paar weken krijgt u bericht van de klachtencommissie. De commissie geeft dan aan of uw klacht terecht is en welke dingen de zorgboerderij en u zouden kunnen verbeteren. De behandeling van een klacht bij de klachtencommissie is voor de klager kosteloos.
Of maak je geschil aanhangig bij de geschillencommissie Landbouw en Zorg:
Voor meer informatie over en het reglement van de Geschillencommissie Landbouwzorg zie: https://www.iar.nl/geschillencommissie-landbouwzorg/
De Geschillencommissie kent een formelere procedure dan de Klachtencommissie. De Geschillencommissie neemt juridisch bindende beslissingen. Bij de Geschillencommissie kun je bijvoorbeeld ook terecht met financiële claims.
Schrijf een brief of E-mail naar de Geschillencommissie Landbouwzorg.
Vermeld in de brief:
Stuur je brief naar:
Stichting Geschillen in de landbouw c.a.
Geschillencommissie Landbouwzorg
Postbus 245, 6700 AE Wageningen
Of e-mail: info@iar.nl
Je kunt ook gebruik maken van een formulier dat te vinden is op de website van de Geschillencommissie.
De geschillencommissie Landbouwzorg gaat het geschil behandelen. Tot de procedure horen in elk geval het vragen van een schriftelijke reactie aan de zorgboer en een zitting, waarbij beide partijen het woord kunnen voeren.
Voordat de geschillencommissie Landbouwzorg je geschil in behandeling kan nemen moet je eerst een depot storten van € 50. Na aanmelding van je geschil krijg je hier meer informatie over. Na een paar weken krijg je bericht van de klachtencommissie. De commissie geeft dan aan wie gelijk heeft in het geschil.
Wil je meer informatie?
Op www.landbouwzorg.nl staat meer informatie over hoe je een klacht kan oplossen en hoe de landelijke klachtencommissie en de geschillencommissie werkt.
Jaarrapportage 2022 onafhankelijk klachtenfunctionaris
Klik hier om de PDF te openen/downloaden.